World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

TV1 (New Zealand)

Article Id: WHEBN0003724992
Reproduction Date:

Title: TV1 (New Zealand)  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Fraggle Rock, 1998 Commonwealth Games, Sale of the Century, Piha, 3 News, Border Security: Australia's Front Line, Campbell Live
Collection:
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

TV1 (New Zealand)

Template:Use New Zealand English

TV One
Current TV One logo
Launched 1 June 1960 (1960-06-01) (as NZBC TV)
1 April 1975 (1975-04-01) (as TV One)
Owned by Television New Zealand, Ltd.
Picture format BT.601 576i50 16:9
(anamorphic)
1080i50
(HDTV)
Audience share 68.5% Free-to-air,
58% Nationally (2006, ACN)
Country New Zealand
Broadcast area national
Headquarters Auckland, New Zealand
Formerly called NZBC TV (1960-1975)
Sister channel(s) TV2, kidzone24, Heartland
Timeshift service TV One PLUS 1
Website tvone.co.nz
Availability
Terrestrial
DVB 64-QAM 1080i on band IV
PAL on bands I/III/IV (until December 2013)
Satellite
DVB QPSK 576i on 12483 MHz
DVB 8PSK 1080i (encrypted) on 12358 MHz
Cable
DVB QAM 1080i

TV One is the flagship national channel of New Zealand state broadcaster Television New Zealand (TVNZ). It was the first major television network in New Zealand, starting out from 1960 onwards as individual stations in major centres and eventually networking to become NZBC TV in 1969. The network was renamed Television One in 1975 upon the breakup of the New Zealand Broadcasting Corporation, and became a part of TVNZ in 1980 when Television One and South Pacific Television (now sister network TV2) merged.

TV One is both a public broadcaster and a commercial broadcaster. Central to TV One is news and current affairs, under the banner One News. Other programming consists of mainly drama, general entertainment and documentaries, both locally and internationally (especially British) produced. The network is broadcast on all digital platforms, and is available on analogue in most of the North Island until December 2013, when digital television transition is completed.

It is estimated that 98.6% of New Zealand households with a television have access to TV One. Over 50% of TV One's programming is local content.

History

1960 - 1975: NZBC TV

At 7.30pm on 1 June 1960, New Zealand's first television channel, AKTV2, started broadcasting in Auckland from the NZBC building at 74 Shortland Street, previously used to broadcast public radio station 1YA and now home to The University of Auckland's Gus Fisher Gallery. Owned and operated by the New Zealand Broadcasting Service (NZBS, which became the New Zealand Broadcasting Corporation in 1962), it initially broadcast for two hours a day, two days a week. Christchurch's CHTV3 followed in June 1961, Wellington's WNTV1 a month later, and Dunedin's DNTV2 on 31 July 1962.[1] The numbers referred to the channel frequency the main station broadcast on - channel 1 (44–51 MHz) in Wellington, channel 2 (54–61 MHz) in Auckland and Dunedin, and channel 3 (61–68 MHz) in Christchurch. TV One continues to broadcast on these frequencies in Auckland and Wellington, and continued to broadcast on these frequencies in Christchurch and Dunedin until digital switchover in April 2013.

Television licences were introduced in August 1960, initially costing NZ£4 (equal to NZ$154 in December 2008).[2][3] By 1965, 300,000 television licences had been issued, and television was broadcasting seven nights a week.[1]

Initially, the four television stations were unlinked, and programming had to be shipped between each station. However, for urgent news video, it was possible to link the two stations in each island using Post Office Telephone Department coax toll lines at the expense of a number of voice channels. This method was too costly for the regular programming.

The most notable example of the unlinked stations was when the inter-island ferry TEV Wahine sank in Wellington Harbour on 10 April 1968 - newscasts of the disaster had to be transmitted over Post Office lines by WNTV1 to AKTV2 in Auckland. However, due to the storm disrupting both shipping and flights for a further 24 hours, the first video of the sinking crossed Cook Strait via regular transmissions from WNTV1 and was received on a privately owned television set in Blenheim, at the top of the South Island some 80 km line-of-sight distance from Wellington. A Blenheim based news reporter's film camera was pointed at the television, then the exposed film was rushed by road to Christchurch, developed and transmitted over CHTV3, concurrently sent further south to DNTV2 for transmission there via a coax cable link. Interestingly, this Blenheim film appears to be the only surviving footage of the first day, and it shows part of the television set that the camera was pointed at.

By the time of the Apollo 11 mission in July 1969 the two islands were each network-capable via microwave link, but the link over Cook Strait had not been completed, and there was no link between New Zealand and the outside world. Footage of the moon landing was recorded on video tape at the Australian Broadcasting Commission's ABN-2 in Sydney, then rushed by an RNZAF English Electric Canberra to Wellington and WNTV1.[4] To forward this to the South Island the NZBC positioned one of its first outside broadcasting vans to beam the footage to a receiving dish across Cook Strait, from which is was forwarded through the recently commissioned South Island network. The link was completed later that year, the first NZBC Network News transmitted on 3 November, read by Dougal Stevenson.[1]

The NZBC's network was very much ad hoc. Due to a shortage of microwave links, the network was completed by "off air" hops, where a 100KW regional transmitter was received and retransmitted by another. The network news was made possible by switching inputs to the regional transmitters, so that a signal could be relayed across the country. For instance, the Te Aroha regional transmitter for Hamilton could be switched away from Auckland programming to relay off-air, the Wellington signal coming up the country. Auckland then could see Wellington via Te Aroha. The non-synchronous switching was done manually initially and later with tone switching. During the network news presented from Wellington, if an inject was required from Auckland, Auckland would switch from transmitting Wellington pictures to transmitting, briefly a black screen with a small white "A" in the corner. Then each transmitter down the country wouldh switch over so that the "A" would eventually appear in Wellington and beyond. Once all centres could see the "A" caption, the Auckland inject would be played. At the end of the item, the process would be reversed with a "W" for Wellington being switched sequentially, and then finally the Wellington presenter would appear again in all centres. The viewer would see a black non-synchronous switch which would take a second or so. Eagle-eyed viewers could see the identification letters change on the corner of the screen. Those with poor vertical hold would have to wait a little longer for the picture to stabilise. Occasionally, a transmitter would be switched out of sequence and the viewers would be treated to the sight of 100KW of video feedback.

With the establishment of the Warkworth satellite station in 1971, New Zealand could finally communicate with the rest of the world. The first broadcast received by satellite was the 1971 Melbourne Cup on 2 November,[5] but the first live international broadcast received by satellite was The Princess Anne's marriage to Mark Phillips on 14 November 1973.[6]

Colour came on 31 October 1973[5] in preparation for the 1974 British Commonwealth Games, being held in Christchurch in February. Due to the lack of colour facilities, only swimming, athletics, and boxing could be broadcast in colour.[7]

1975 - 1980: TV One

On 1 April 1975, the NZBC was split into 3 separate state owned corporations: Television One, Television Two and Radio New Zealand.

The existing NZBC television service became TV One, and was based in Avalon Television Centre in Lower Hutt which opened that day. TV One used the WNTV1 and DNTV2 studios and the existing channel frequencies, while AKTV2's Shortland Street studios and CHTV3 studios and new channel frequencies were used for the new TV2, which commenced later that year.

1980 - present: TVNZ

In 1980 the two television channels merged to form Television New Zealand, with the purpose of finally providing a dividend to the Government. The merger was promised to provide 'complementary programming' for both channels. Regional news programming was reintroduced in the 1980s screening as part of the evening news bulletin. The regional bulletin was broadcast from the four main TVNZ studios in Auckland, Wellington, Christchurch and Dunedin. Each region would break out from the network news to screen a 20 minute news bulletin before returning to the network news bulletin to screen the weather. In 1989 regional news shows were moved to screen before the network news and at the end of 1990 were axed altogether.

In August 2008, TV One, along with TV2, moved to 720p high-definition for the start of the 2008 Summer Olympics in Beijing. Both channels were originally only available in high-definition on the Freeview HD platform, before commencing high-definition broadcasts on the Sky platform on 1 June 2009 now moved to 1080i in August 2010.

Current Content

In-House Produced

News

News and Current Affairs programming takes up a large amount of the weekly schedule. The main hour long daily bulletin is One News at 6pm with weekday news shows Breakfast (morning news and current affairs), One News at Midday, Tonight and Te Karere.

Current Affairs

The half hour weekday main show is Seven Sharp with weekend Sunday in the evenings showcasing stories from New Zealand and sourced from Australia's Seven Network. Sunday mornings also have Q+A, Marae Investigates, Waka Huia and Tagata Pasifika. There is also the viewer focused weekly Fair Go.

Sport

Main article: One Sport

TV One, through the name One Sport (formerly One World of Sport), currently holds rights to screen major world sporting events live. Many sporting events involving New Zealand and other countries were previously broadcast through One Sport, such as the Olympic Games, All Blacks rugby tests, and New Zealand home cricket test matches and one day internationals, until the rights for these were bought by SKY Network Television. As well as Moto GP, Rally Car NZ, One News Sport and Triathlon.

NZ on Air Funded

Main article: TVNZ

Foreign

Primetime

Daytime

Past content

Foreign

TV One Plus 1

TV One Plus 1 was launched to Freeview and Sky customers from 1 July 2012. It is a channel with a one-hour time shift of the present TV One schedule. The channel is available on Channel 7 on Freeview and 081 on Sky. This channel replaced TVNZ 7 which was a public service news and documentary channel. On 1 September 2013 when TV2 Plus 1 launched to replace TVNZ U, TV One Plus 1 moved to Channel 6 on Freeview, while TV2 Plus 1 took over Channel 7.

Branding

TV One has used numerous logos throughout its history, though all have displayed 'one' as a word, rather than as a number. The original 1975 logo featured large rounded lettering, sometimes with the top half of the 'o' in the lowercase 'one' divided into rainbow colours. This was replaced after the formation of Television New Zealand in 1980, with uppercase inline lettering.

The Friz Quadrata typeface and a more classical look debuted in 1987, contrasting Channel 2's more contemporary appearance. The more familiar sans serif italic lettering, with mixed case lettering, was launched during the 1996 Olympics, variations of this logo were used up to 2013 with the colours changing every few years or the logo behind a coloured background. In 2013 the logo was changed, continuing to use the sans serif lettering but no longer in italics.

See also

For a more extensive list of New Zealand made programmes screened on all TVNZ television channels, see List of TVNZ television programming.

References

External links

  • Official website
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 



Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.