World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Sistem Televisyen Malaysia Berhad

Article Id: WHEBN0025651489
Reproduction Date:

Title: Sistem Televisyen Malaysia Berhad  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: 1998 Commonwealth Games, Television in Malaysia, Channel 9 (Malaysia), Mega TV (Malaysia), Broadcasting in Singapore, Television Corporation of Singapore, 2000 Today, 1999 in Malaysia, 1994 in Malaysia, 1995 in Malaysia
Collection:
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Sistem Televisyen Malaysia Berhad

TV3
TV3 logo
Launched 1 June 1984
Network New Straits Times Press
Owned by Media Prima Berhad
Picture format 576i
Audience share 26% (Sept 2012[1], )
Slogan Inspirasi Hidupku
Country Malaysia
Broadcast area Nationwide
Headquarters Bandar Utama, Petaling Jaya, Selangor[2]
Sister channel(s) ntv7
8TV
TV9
Website VHF Channel 12[2]
UHF Channel 29
Digital DMB-T, Band L (Damansara/Kuala Lumpur metro area only)
Satellite
Astro
(Malaysia)
Channel 103
Cable
ABNXcess Channel 103
IPTV
UniFi Channel 103
Streaming media
Live Streaming tonton.com.my (Malaysia only)

TV3 is a Malaysian private television station owned and operated by the Media Prima Berhad, a Malaysian conglomerate. It began broadcasting on 1 June 1984. Now it broadcasts 24 hours a day.

History

TV3 began broadcasting on 1 June 1984 at 18:00 local time, launched by then Prime Minister Tun Dr. Mahathir bin Mohamad.

On 28 July 1984, TV3 became the first commercial channel in collaboration with RTM bringing Malaysians the live coverage of the Los Angeles Olympics. The same thing was also done in 1988 and 1992.

Features

Ever since its launch, TV3 has been the leading television station in Malaysia and has twice reached 51% of audience share, the highest audience share ever achieved by a Malaysian television station. In terms of advertising revenue, the company retains its leadership position and continues to produce strong revenue growth from advertisements. TV3 continues to upgrade its equipment for production and transmission, and its employees receive continuous exposure and training in television production. This has enabled TV3 to remain as the premier private commercial broadcaster.

TV3, together with 8TV and local English language daily the New Straits Times and Malay language daily Berita Harian form the largest media group in Malaysia collectively known as Media Prima Berhad. It is currently headed by Ahmad Izham Omar.

With Malaysia on the track to economic recovery, there has been a correspondingly steady demand for local programmes, whether it be news, current affairs, magazines, talk shows, sports, documentaries, dramas or films. With a strong base of television producers have revolutionized local content production to admiral levels in the broadcast industry. The station has been a trendsetter by producing quality local production and has caught the attention and loyalty of Malaysians. Believing in the precept that local content is the way to go, TV3 continues to invest in people and equipment to produce quality local content. However, the station also broadcast a balance of quality foreign content movies, dramas, situation comedy, documentaries and sports. The station has a strong market position and reinforces its brand awareness amongst its viewers through various on air and ground events.

TV3 currently broadcasts on VHF Channel 12 and UHF Channel 29.[2] It is widely seen as favouring the government and not giving enough coverage for the opposition. TV3 is testing digital terrestrial television, using the Chinese DMB-T/H system. The coverage is limited to Kuala Lumpur City area only.

Criticism and controversy

TV3 has brought some controversies to the Malaysian entertainment sphere, especially with the excessive advertisement space which lead to the anger of the audience.

In Singapore, the channel ran into controversy because it broadcast programmes in Cantonese. The Singapore government has a policy to promote Mandarin Chinese in favour of other Chinese language dialects in broadcast media and has prevented local newspapers and magazines from carrying listings for the channel, even though these were available for the other Malaysian channels. TV3 was available on StarHub TV Singapore's only cable TV operator, until it was removed on July 11, 2002.

On 1 January 2007 a reality television programme which broadcast on TV3 called Sensasi was banned. This was because, one of the judges on this show touched on sensitive issues relating to Islam. The judge's comment made a huge controversy. All live and recorded telecast of this show were also banned from viewing. This also occurred on another reality television show called Teleskop on 1 January 1994.

Trivia

  • TV3 was awarded the 1 January 2008 Asia Pacific Entrepreneurship Award for Responsible Entrepreneurship organized by Enterprise Asia for its significant contribution towards corporate social responsibility.

See also

References

External links

  • Official Site
  • Malaysian TV Listing Blog Full List visit to watch
  • Malaysian TV Listing Blog

This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 



Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.