World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Nile TV

Nile TV International
Launched 31 October 1994
Owned by Egyptian Radio and Television Union (ERTU)
Picture format 4:3 (576i, SDTV)
Country Egypt
Headquarters Cairo
Galaxy 19 at 97.0° West 12.028 GHz Horizontal / 21991 / 3/4
Intelsat 905 at 24.5° West 3.688 GHz Right Circular / 21050 / 3/4
Eutelsat 8 West C at 7.5° West 11.034 GHz Vertical / 27500 / 3/4
Nilesat 102 at 7.0° West 12.054 Vertical / 27500 / 5/6
Nilesat 201 at 7.0°W 11.766 Horizontal / 27500 / 5/6

Nile TV International is a state-owned Egyptian television channel. It is the second Egyptian satellite television news network in Egypt, and the first Arab satellite channel to broadcast its programs in foreign languages: English, French, and Hebrew.

Nile TV International is broadcast on four satellites and, therefore, its transmission reaches the whole Arab World, the Middle East, Europe, and the United States. Moreover, it is also broadcast as a terrestrial channel on ultra high frequency.

In July 2009, Nile TV International became formally part of the News Center of the Egyptian Radio and Television Union (ERTU), headed by Abd Ellatif El menawy.[1]


  • Channel goals 1
  • Hebrew service 2
  • Current President 3
  • Former Presidents 4
  • Anchors 5
    • Present English anchors 5.1
    • Present English reporters 5.2
    • Former English anchors 5.3
  • Shows 6
  • References 7
  • External links 8

Channel goals

Nile TV International sheds light on Egyptian and Arab cultural, tourist, economic and artistic issues, with strong emphasis on news which is given first priority. It also plays a very important role at the informative, cultural, artistic, economic and tourist levels.

The aims of Nile TV International are therefore to:

  • Address foreign viewers in Egypt and all over the world with regard to culture, economy, tourism, and art, and to initiate a constructive dialogue between different cultures in foreign languages.
  • Present the views of the Egyptian government and people on various issues concerning the Arab World and the Middle East, as well as global issues.
  • Reflect the image of modern Egypt, and all its concrete achievements in the form of national projects in the fields of education, women's rights, health care, and the establishment of a democratic atmosphere.
  • Broadcast news events from Egypt and the Arab World, and analyzing and discussing them with officials, politicians, analysts and cultured Egyptians, Arabs and foreigners in foreign languages.
  • Present objective news on international events, analyzing and discussing those events to help foreign viewers understand the truth about the Egyptian and Arab stances on the current international events in order to protect foreign viewers from falling prey to biased media.
  • Present images of Egypt and reflect its religions and values, humanitarian and tolerance.

Hebrew service

There used to be a two hour daily Hebrew service. The broadcast was viewable outside Egyptian borders from 6 P.M. to 8 P.M. Cairo local time and which aimed to represent a pan-Arab view.[2]

Current President

Sameh Ragaee, previous president of AL Nile Al Akhbar (Nile news) Channel. He took the post in 2014. The former president, Dr. Mervat Mohsen, had to resign because of a mistake of the shift supervisor, who broadcast a documentary on deposed Egyptian president Mohamed Morsi.

Former Presidents


Present English anchors

Nermin Nazim

Present English reporters

Former English anchors


  • Panorama News
  • Mondays
  • Front Line
  • Open to Question
  • Arab Affairs
  • Business World
  • Nile Cruise
  • Cairo Watch
  • Egypt Today

In Ramadan 2009, the channel embarked on a daily two-hour talk show which aired from downtown Azhar park. "Egyptian Nights" aired 30 episodes and included several high-profile guests and extensive reporting.


  1. ^ Egypt to launch new television channel Nadia about el Magd; published 2009
  2. ^ Israel's Online Bridge to Arabic Tania Hershman; Wired Magazine, published Friday, December 21, 2001

External links

  • Nile TV International
  • ERTU
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.