World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article
 

Newsworld International

Newsworld International
Launched June 1, 1994 (1994-06-01)
Closed July 31, 2005 (2005-07-31)
Owned by Canadian Broadcasting Corporation/Power Corporation of Canada (1994–2000)
USA Networks/Vivendi Universal (2000–2004)
Al Gore and Joel Hyatt (2004–2005)
Picture format 480i (SDTV)
Slogan America's Only 24 Hour Global News Channel
Country United States
Language English
Broadcast area United States and the Caribbean
Headquarters New York City, New York
Toronto, Ontario
Replaced by Current TV
Sister channel(s) Trio
CBC Newsworld

Newsworld International (NWI) was an American news-oriented cable and satellite television network that operated from June 1994 to July 2005. The network carried a mix of newscasts from the Canadian Broadcasting Corporation and other international networks. After several ownership changes, the channel was purchased by former U.S. Vice President Al Gore and other parties in 2005 and became Current TV. The channel now exists as international news channel Al Jazeera America.

Contents

  • History 1
    • Shutdown and replacement 1.1
  • Programming 2
    • Original series 2.1
      • NWI contributors at shutdown 2.1.1
      • Subtitled NWI newscasts discontinued before shutdown 2.1.2
      • Other programming 2.1.3
  • Former on-air staff 3
    • Anchors 3.1
  • References 4
  • See also 5
  • External links 6

History

The network was launched on June 1, 1994, as a joint venture between the Canadian Broadcasting Corporation (CBC) and Power Corporation of Canada. It aired much of the same programming as the CBC-owned Canadian cable news channel CBC Newsworld. During the late 1990s, Newsworld International's Sunday evening newscast at 7:00 p.m. Eastern Time aired on CBC-owned CBET in Windsor, Ontario as a replacement for the ABC family movie anthology series The Wonderful World of Disney, which aired on most other CBC stations in that timeslot (Windsor is part of the Detroit market for programming purposes, as such, stations in Southwestern Ontario near the U.S.-Canadian border pre-empt certain U.S.-based programs whose rights are held by Canadian networks to avoid paying higher advertising rates).

The channel reached about 20 million homes and provided news coverage from a variety of global perspectives. It also acted as a news source for Canadians who reside or were visiting the United States, Latin America or the Caribbean. The channel was available nationwide mainly on satellite provider DirecTV.

In 2000, Newsworld International was sold to USA Networks for $155 million, which was subsequently acquired by Vivendi (which later merged with Universal Pictures to become Vivendi Universal). The CBC maintained day-to-day operation of the channel afterward. The network's main in-house news program was NWI International NewsFirst.

Shutdown and replacement

In 2004, Newsworld International was purchased by former U.S. Vice President Al Gore and Joel Hyatt, who acquired it mainly for the channel's digital cable and satellite coverage reach, and were not interested in maintaining the network's existing format. Programming on Newsworld continued to be provided by the CBC until July 31, 2005; on that date, the network ceased operations with a special farewell message from the channel's Toronto offices on behalf of the Canadian Broadcasting Corporation at the Canadian Broadcasting Centre.

Gore and Hyatt relaunched the channel at midnight on August 1 as [1] eventually evolving it into a progressive-leaning news and documentary channel. Gore and his partners sold the network to Al Jazeera Media Network in 2013, which like Gore and Hyatt before them, was mainly interested in taking over the channel's existing carriage deals, using Current's channel space to launch the internationally focused news channel Al Jazeera America that August.

After the closure of the channel, the CBC began uploading some of its news programs and reports as clips on CBC.ca for online viewing worldwide. Today, CBC News Network – the former parent channel of Newsworld International – carries many of the CBC programs formerly seen on Newsworld, and is available worldwide outside of Canada online through paid subscriptions.[2]

Programming

Original series

Newsworld International produced Special Assignment, a half-hour documentary series hosted by veteran CBC correspondent Bill Cunningham, featuring a different country in each episode. The format included a segment of historical context on the featured country with archive footage narrated by Cunningham, followed by a recap of recent political developments and current events. The program often featured interviews with high-ranking government officials and political insiders. During its run, Special Assignment visited many countries in Europe, East Asia and Latin America as well as countries in Africa and the Caribbean. Reruns of earlier editions often included updated narrations to reflect recent developments.

NWI contributors at shutdown

Subtitled NWI newscasts discontinued before shutdown

Other programming

  • Washington Outlook with Henry Champ
  • World Business
  • NWI World Sports

Former on-air staff

Anchors

Newsworld International was anchored by a team of CBC talent which included

References

  1. ^ Wallenstein, Andrew (June 25, 2010). "New troubles at Al Gore's Current TV". Reuters. Retrieved 2011-01-17. 
  2. ^ http://www.cbc.ca/news2/networkstream/ 29th June 2014

See also

External links

  • Newsworld International at the Wayback Machine
  • International final signoff and conversion to Current TV
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 



Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.