World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Magyar Televízió

Magyar Televízió (MTV)
Type Public Television
Country Hungary
Availability National, international in neighbouring countries and
Motto First Hungarian Television
Slogan "Játékban vagyunk"
(We're in the game)
Owner Media Service Support and Asset Management Fund (Government of Hungary)
Parent Duna Media Service
Key people
Balázs Medveczky, Director General
Launch date
Official website

Magyar Televízió (Hungarian Television) or MTV is a nationwide Hungary. Headquartered in Budapest, it is the oldest television broadcaster in Hungary and today airs four channels: M1 HD, M2 HD, M3 and M4 Sport.

MTV is managed and primarily funded by the Magyar Rádió and Duna Televízió as well as the Hungarian news agency Magyar Távirati Iroda.[2]

On 1 July 2015, Magyar Televízió as well as the three other public media organizations managed by the MTVA were merged into a single organization called European Broadcasting Union.[4][5]


  • History 1
    • Early years (1954-1969) 1.1
    • The 1970s 1.2
    • The 1980s 1.3
    • The 1990s 1.4
    • The 2000s 1.5
    • Present-day 1.6
  • MTV trademark suit 2
  • Location 3
  • References 4
  • Bibliography 5
  • External links 6


Early years (1954-1969)

First pioneer transmissions were in Hotel Gellért in 1936. Test transmissions commenced in 1954, however these were generally with stills or short clips of motion pictures, merely for experimental purposes. Regular test transmissions could be received from February 23, 1957. Transmissions began officially on 1 May 1957, when the May Day ceremonies were brought to the viewers for the first time. Daily news programmes began on July 2, 1957. The television service began its career as part of Hungarian Radio, which was renamed "Hungarian Radio and Television" on August 18, 1957. MTV suggested the establishment of an international organisation for exchanging television material, which was to be named Intervision. The first four members of the organisation were Czechoslovakia, the German Democratic Republic, Hungary and Poland.

By 1959, Hungarian Television had over 50,000 subscribers. In 1960, the Corporation decided to establish an archive, where its programmes are stored even today. In less than ten years of operation, MTV had some 2.7 million viewers by 1964. Studies showed that there were about 3-5 viewers per television set. Another study revealed that by 1965, 46% of the inhabitants of rural areas named television as their choice of entertainment, instead of reading (25%) or radio (10%).

Theatrical transmissions were popular at this time: in 1966 23 plays were broadcast from Budapest, 20 from other cities. Also, 25 television movies and five musicals were transmitted this year.

1969 brought the one millionth subscriber, which meant about 4 million viewers. The first colour recording was made this year: it was Béla Bartók's The Miraculous Mandarin. Although the Orion company presented its first colour television set, transmissions continued to be in black-and-white until 1971.

The 1970s

1971 brought the first regular transmission in colour, and the test transmissions of a second channel were begun as well. This decade was probably the most proliferous in the history of the whole company, with thousands of hours of programming made.

The 1980s

Annual programming time reached 4.300 hours, equalling to 83 hours a week. Teletext services commenced in 1981, called Képújság (Picture Newspaper), and television manufacturers started including teletext decoders in their sets. Long-running programmes were started in this decade, including Ablak (Window) and Panoráma (a foreign affairs programme). Regional programming began in 1984 in Pécs, and cable television began in Székesfehérvár the same year. RTV, a programme guide similar to BBC's Radio Times was bought by 1.4 million viewers weekly. MTV's gradual decline began in 1985, this was the final year when MTV was self-sufficient.

The first broadcast of a telenovela on Hungarian television happened in the mid-1980s with the premier of the Brazilian Escrava Isaura (Hungarian title: Rabszolgasors - "Slave Destiny" in English). The first Hungarian soap opera Szomszédok (Hungarian for "Neighbors") also started its 12-year-run in 7 May 1987 and was broadcast every second Thursday.[6]

By the late 1980s, experimental digital television recordings were made, but at the time only in studios. From 1988 seniors of 70 years were exempted from payment of the licence fee. Minority programmes in other languages began too: these programmes were recorded generally in regional studios, primarily in Pécs and Szeged. MTV2 was given some independence from its sister channel MTV1, and just like at the BBC, they were given separate controllers.

By 1989 the service began broadcasting five days per week to prepare the seven days, as previously Monday only. Some exceptions were made from this practice, for example when the first Hungarian cosmonaut, Bertalan Farkas entered space. Nap-kelte (Daybreak), a daily television magazine programme began in 1989, the first programme to be made by an independent Hungarian television company, namely Nap-TV.

The 1990s

With the changeover from socialism, MTV was completely re-structured, some posts were abolished while others were created. Some programmes were axed from both channels, and new ones were started. This decade was a very hectic time in the life of the Company, as TV-presidents seemed to come and go, and so did the programmes.

MTV was admitted as a full active member of the European Broadcasting Union on January 1, 1993. In 1992, a new public service television station was started, and was named Duna TV. This was completely independent from MTV, although some collaboration exists between the two. Commercial channels became available to cable viewers in Budapest the same year.

In 1997, TV2, a commercial channel was to be launched on the frequency where m2 used to be. However, MTV argued that by doing this, its audience would be given to the new channel as a present, which would mean severe disadvantage to both MTV and RTL Klub, the other debutee commercial channel. The authorities decided to leave the frequency empty, and allocate a new frequency to TV2. m2, however, was still moved to satellite and cable reception only, which, at the time was quite rare. The programming available on MTV-2 was aimed at audiences which were most unlikely to receive the channel, so this meant a severe handicap for the company. Currently the company is recuperating from the decline earlier.

During the 1990s the MTV gradually lost its independence and became the voice of the all-time government, often accused of biased on commenting news . It is one of the most popular sources of news, and its background news programmes such as Az Este (The Evening) are both liked and internationally recognised. Its line-up of programmes feature long-running shows, such as the science news programme Delta, whilst other programmes like A Hét (The Week), a weekly review programme and Ablak (Window), an afternoon-long umbrella programme featuring general interest programmes, were both axed in recent years.

The 2000s

MTV is continuously underfinanced, just like many other public service channels around the globe, and is therefore struggling to produce programmes.

Whilst remaining entirely state-owned, the company was re-organised as a Closely Held Corporation. Funding changed significantly in 2002 with the end of the mandatory television license fee levied on all household with a television set. Following this change, funding for MTV instead began to come from government grants and advertising.[7]

The 2006 protests didn't leave the headquarters unscathed; in fact, it was occupied by the rioters for a short time.

In 2000, m2 began broadcasting 24 hours a day, with repeats from its sister channel, m1 and from its archive library and from the Hungarian National Digital Archive and Film Institute (Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet).


In 2011, most of the assets and employees of MTV were transferred to the newly created Media Service Support and Asset Management Fund (Hungarian: Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap, abbreviated MTVA), a government organization controlled by the

  • Official website (Hungarian)
  • Media website (Hungarian)

External links

  • Magyarország a XX. században - A Magyar Televízió Története Országos Széchenyi Könyvtár (in Hungarian)


  1. ^ a b c "Media Law in Hungary". Center for Media and Communication Studies (CMCS). Retrieved 29 May 2014. 
  2. ^ a b "MTVA - Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap portálja - ENGLISH". Media Service Support and Asset Management Fund (MTVA). Retrieved 29 May 2014. 
  3. ^ a b "Hungarian public service media companies merge - MTVA". Media Service Support and Asset Mangement Fund (MTVA). Retrieved 23 August 2015. 
  4. ^ Polyák, Gábor (2015). "Hungary : New Amendment to the Media Act". IRIS Legal Observations of the European Audiovisual Observatory (Strasbourg, France: European Audiovisual Observatory) (2). Retrieved 23 August 2015. 
  5. ^ "EBU - Active Members". European Broadcasting Union. Retrieved 23 August 2015. 
  6. ^ on IMDbSzomszédok
  7. ^ Lengyel, Márk. "Hungary : Changes in Financing Public Service Broadcasters". IRIS Legal Observations of the European Audiovisual Observatory (European Audiovisual Observatory) (2002-8:Extra). Retrieved 29 May 2014. 
  8. ^ a b "International Press Institute: SEEMO Says State Has Appropriated Hungary's Media Landscape". Austria: International Press Institute. Retrieved 29 May 2014. 
  9. ^ Polyák, Gábor; Nagy, Krisztina (January 2015). Hungarian Media Law (PDF). Budapest: Mérték Media Monitor Nonprofit Ltd. p. 30. Retrieved 23 August 2015. 
  10. ^ "Hungary | Freedom House". Freedom of the Press 2013. Freedom House. Retrieved 29 May 2014. 
  11. ^ "Hungary: Media Freedom Under Threat | Human Rights Watch". Human Rights Watch. 12 February 2012. Retrieved 29 May 2014. 
  12. ^ a b Dunai, Marton (19 February 2014). "How Hungary's government shaped public media to its mould". Business Insider. Reuters. Retrieved 29 May 2014. 


The Hungarian Television's central building was located in the heart of Budapest on Szabadság tér (Freedom Square), across the Hungarian National Bank (Magyar Nemzeti Bank), the U.S. Embassy, and near to the Parliament. The building gave room to the Stock Exchange before the war. It is sold now and MTV has moved to the outskirts of Budapest to a purpose-built modern building. The old headquarters can be reached by a five minutes walk from Kossuth tér where Metro line 2 stops.

Aerial photography


Magyar Televízió, who has a trademark on the initials MTV registered with the Hungarian copyright office, sued the American MTV Music Television network for trademark infringement when MTV Music Television launched a Hungarian-language channel in 2007. The suit is still ongoing.

MTV trademark suit

In 2012, MTV launched M3D, first 3D television in Hungary.

The creation of the MTVA and transfer of the public media organizations into it has been frequently criticised by editorial independence.[1][12]

[9] In 2015, the unification of all the public media organizations managed by the MTVA was strengthened when all four were merged into a single organization called


This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.