World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article


Article Id: WHEBN0000064878
Reproduction Date:

Title: Haaretz  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Children in the Israeli–Palestinian conflict, 2006 Lebanon War, Susya, Eva Illouz, TheMarker
Publisher: World Heritage Encyclopedia


Type Daily Newspaper
Format Berliner
Owner(s) Schocken Family (60%)
M. DuMont Schauberg (20%)
Leonid Nevzlin (20%)
Publisher Amos Schocken
Editor Aluf Benn[1]
Founded 1919
Political alignment Liberal, political left
Language Hebrew and English editions
Headquarters Tel Aviv, Israel
Circulation 72,000
(Weekends: 100,000)[2]

Haaretz (Hebrew: הארץ‎) (lit. "The Land [of Israel]", originally Ḥadashot Ha'aretzHebrew: חדשות הארץ‎, IPA:  – "News [of] the Land [of Israel]"[3]) is Israel's oldest daily newspaper. It was founded in 1918 and is now published in both Hebrew and English in Berliner format. The English edition is published and sold together with the International New York Times. Both Hebrew and English editions can be read on the Internet. In North America, it comes out as a weekly newspaper, combining articles from the Friday edition with a roundup from the rest of the week. An independent newspaper of record, some commentators state that it plays the role in Israel that The New York Times plays in the United States. It is known for its staunch left-liberal stance on domestic and foreign issues.

History and ownership

Haaretz logo, since 1919

Haaretz was first published in 1918 as a newspaper sponsored by the British military government in Palestine.[4] In 1919, it was taken over by a group of socialist-oriented Zionists, mainly from Russia.[5][6] Initially, it was called Hadashot Ha'aretz ("News of the Land"). Later, the name was shortened to Haaretz. The literary section of the paper attracted leading Hebrew writers of the time.[7]

The newspaper was initially published in Jerusalem. From 1919 to 1922, the paper was headed by a succession of editors, among them Leib Yaffe. It was shut down briefly due to a budgetary shortfall and reopened in Tel Aviv at the beginning of 1923 under the editorship of Moshe Glickson, who held the post for 15 years.[6] The Tel Aviv municipality granted the paper financial support by paying in advance for future advertisements.[8]

Salman Schocken, a wealthy German Jewish Zionist who owned a chain of department stores in Germany, bought the paper in 1937. His son, Gershom Schocken, became the chief editor in 1939 and held that position until his death in 1990.[9]

Until August 2006, the Schocken family owned 100% of the Haaretz Group, but then the German publisher M. DuMont Schauberg acquired 25 percent of the shares.[10] The deal was negotiated with the help of former Israeli ambassador to Germany, Avi Primor.[11] This deal was seen as controversial in Israel as DuMont Schauberg's father, Kurt Neven DuMont, was member of the German Nazi party, while his publishing house promoted Nazi ideology.[12]

On 12 June 2011, it was announced that Russian-Israeli businessman Leonid Nevzlin had purchased a 20% stake in the Haaretz Group, buying 15% from the family and 5% from M. DuMont Schauberg. This means that the Schocken family now owns 60% and M. DuMont Schauberg and Leonid Nevzlin have 20% each.[13]

In October 2012, a union strike mobilized to protest planned layoffs by the Haaretz management. As a consequence, both the Haaretz newspaper and its TheMarker business supplement were not printed for one day. According to Israel Radio, it was the first time since 1965 that a newspaper did not go to press on account of a strike.[14][15]


The newspaper's editorial policy was defined by Gershom Schocken, who was editor-in-chief from 1939 to 1990. Schocken was succeeded as editor-in-chief by Hanoch Marmari. In 2004 David Landau replaced Marmari and was succeeded by Dov Alfon in 2008.[16] The current editor-in-chief of the newspaper is Aluf Benn, who replaced Alfon in August 2011.[1] Charlotte Halle became editor of the English Print Edition in February 2008.

Editorial policy and viewpoints

Front page of the Hebrew and English editions

Haaretz describes itself as having "a broadly liberal outlook both on domestic issues and on international affairs".[17] Others describe it alternatively as liberal,[18] centre-left,[19] left-wing,[20] or far-left.[21] The newspaper opposes retaining control of the territories and consistently supports peace initiatives. Haaretz is editorially supportive of groups of Israelis who are exploited or discriminated against, such as sex workers, foreign workers, Israeli Arabs, and Ethiopian immigrants.[5]

In 2006 the BBC said that Haaretz takes a moderate stance on foreign policy and security.[22] David Remnick in The New Yorker described Haaretz as "easily the most liberal newspaper in Israel", its ideology as left-wing and its temper as "insistently oppositional".[16] According to Ira Sharkansky, Haaretz '​s op-ed pages are open to a variety of opinions.[23] J. J. Goldberg, the editor of the American The Jewish Daily Forward, describes Haaretz as "Israel's most vehemently anti-settlement daily paper".[24] Stephen Glain of The Nation described Haaretz as "Israel's liberal beacon", citing its editorials voicing opposition to the occupation, the discriminatory treatment of Arab citizens, and the mindset that led to the Second Lebanon War.[25] A 2003 study in The International Journal of Press/Politics concluded that Haaretz '​s reporting of the Israeli–Palestinian conflict was more favorable to Israelis than to Palestinians.[26]

Formatting, circulation and reputation

Compared to other mass circulation papers in Israel, Haaretz uses smaller headlines and print. Less space is devoted to pictures, and more to political analysis. Opinion columns are generally written by regular commentators rather than guest writers.[5] Its editorial pages are considered influential among government leaders.[27] Apart from the news, Haaretz publishes feature articles on social and environmental issues, as well as book reviews, investigative reporting, and political commentary. In 2008 the newspaper itself reported a paid subscribership of 65,000, daily sales of 72,000 copies, and 100,000 on weekends.[2] The English edition has a subscriber base of 15,000.[25] As of June 2011, readership was 5.8% of the public, down from 6.4% the prior year.[28] In 2012, amid falling circulation, Haaretz was undergoing severe cuts (reportedly firing around 20% of its total workforce, and lowering salaries by between 15 and 35%), and cuts continued through 2013.[21][29]

Despite its historically relatively low circulation in Israel, Haaretz has been for many years been described as Israel's most influential daily newspaper.[30] Its readership includes members of Israel's intelligentsia and members of its political and economic elites.[31] In 1999, surveys show that Haaretz readership has a higher-than-average education, income, and wealth and that most are Ashkenazim.[25][32] It functions for Israel much as The New York Times does for the United States, as a newspaper of record.[33] In 2007, Shmuel Rosner, the newspaper's former U.S. correspondent, told The Nation that "people who read it are better educated and more sophisticated than most, but the rest of the country doesn't know it exists."[25] According to former editor of the paper, Hanoch Marmari, the former influence the newspaper held in Israel fell in recent years, because it became "detached" from the country's political life.[34]


Andrea Levin, executive director of the American pro-Israel Committee for Accuracy in Middle East Reporting said the newspaper was doing "damage to the truth" and sometimes making serious factual errors but not often correcting them.[35] Earlier, in 2001, Levin criticized Haaretz correspondent Amira Hass for inaccurate reporting and said that Haaretz is fueling anti-Israel bias.[36]

According to rival publication The Jerusalem Post, Haaretz editor-in-chief David Landau said at the 2007 Limmud conference in Moscow that he had told his staff not to report about criminal investigations against Prime Minister Ariel Sharon in order to promote Sharon's 2004–2005 Gaza disengagement plan.[37]

In 2010, several columnists at The Jerusalem Post, including deputy managing editor Caroline Glick, criticized Haaretz for its role in and coverage of the leaking of classified Israel Defense Forces (IDF) documents by whistleblower Anat Kamm.[38][39][40]

In 2014, Ayelet Shaked, Knesset member, wrote: "Haaretz, unfortunately, may look like The New York Times, but it is far from being a liberal, curious newspaper in the Anglo Saxon tradition."[41]

Internet editions

Haaretz operates both Hebrew[42] and English[43] language websites. The two sites offer up-to-the-minute breaking news, live Q&A sessions with newsmakers from Israel, the Palestinian territories and elsewhere, and blogs covering a range of political standpoints and opinions. As of 5 October 2014, the English online edition has an Alexa rank of 2,683 worldwide and 2,861 in the United States.[44] The two sites fall under the supervision of Lior Kodner, the head of digital media for the Haaretz Group. Individually, Simon Spungin is the editor of (English) and Avi Scharf is the editor of (Hebrew).

Internet blogs and columns

  • Focus U.S.A.[46] – A former blog by the former U.S. correspondent Natasha Mozgovaya, who replaced Shmuel Rosner as U.S. correspondent in August 2008. Rosner's blog was "Rosner's Domain"[47] and explored Israeli, American Jewish, and Zionist issues in the United States.
  • "A Special Place in Hell" is Bradley Burston's twice-weekly blog on[48]
  • Israeli President Shimon Peres formerly blogged exclusively for[49]


The Haaretz building is located on Schocken Street in south Tel Aviv. The Haaretz building contains art belonging to the paper's proprietor, Amos Schocken, some of which has been described as politically subversive.[16]

Notable journalists



See also


  1. ^ a b "Aluf Benn named new editor-in-chief of Haaretz". Haaretz. 1 August 2011. Retrieved 10 February 2013. 
  2. ^ a b "Dov Alfon named as new Haaretz editor-in-chief". Haaretz. 12 February 2008. Retrieved 10 February 2013. 
  3. ^ "Israel". Press Reference. Retrieved 5 March 2010. 
  4. ^ "TAU – Institute of Jewish Press and Communications – The Andrea and Charles Bronfman Center".  
  5. ^ a b c "Israel — Hebrew- and English-Language Media Guide" (PDF).  
  6. ^ a b Marmari, Hanoch (16 April 2004). "A fine and fragile balance". Haaretz. Retrieved 10 February 2013. 
  7. ^ "Newspapers, Hebrew". Encyclopedia Judaica 12. Jerusalem: Keter Books. 1978. 
  8. ^  
  9. ^ Amos Schocken (18 September 2002). "A newspaper's mission". Haaretz. Retrieved 5 October 2014. 
  10. ^ "M. DuMont Schauberg. Press-release". Retrieved 10 February 2013. 
  11. ^ Koren, Ronny (13 August 2006). "Germany's DuMont invests 25m euros in Haaretz". Haaretz. Retrieved 5 October 2014. 
  12. ^ "'"Haaretz's 'Nazi problem.  
  13. ^ Li-or Averbach (12 June 2011). """Russian immigrant billionaire buys 20% of "Haaretz.  
  14. ^ Koopmans, Ofira (4 October 2012). "Journalists at Israel's Haaretz newspaper strike over job cuts". Europe Online. Retrieved 12 October 2012. 
  15. ^ Haaretz' daily not printed today"'".  
  16. ^ a b c  
  17. ^ "About Haaretz". Haaretz. Retrieved 5 October 2014. 
  18. ^
  19. ^ Mya Guarnieri (6 February 2011). "The death of Israeli democracy" (English ed.).  
  20. ^
  21. ^ a b Tadmor, Erez (May 2013). "Downfall of a Great Newspaper". The Tower (2). Retrieved 13 February 2014. 
  22. ^ "The press in Israel".  
  23. ^  
  24. ^  
  25. ^ a b c d Stephen Glain (24 September 2007). "Ha'aretz, Israel's Liberal Beacon".  
  26. ^ Matt Viser (September 2003). "Attempted Objectivity: An Analysis of the New York Times and Ha'aretz and their Portrayals of the Palestinian-Israeli Conflict". The International Journal of Press/Politics 8 (4): 114–120.  
  27. ^ Beckerman, Gal (September–October 2005). "Disengaged".  
  28. ^ "Israel Hayom Surpasses Yedioth Ahronoth to Become Country's Most-Read Newspaper".  
  29. ^ Averbach, Li-or (5 December 2013). Haaretz' to lay off 5% of workforce"'".  
  30. ^
  31. ^
  32. ^  
  33. ^ Slater, Jerome (Fall 2007). "Muting the Alarm over the Israeli-Palestinian Conflict: "The New York Times" versus "Haaretz", 2000-06". International Security 32 (2). Retrieved 5 October 2014. There is a widespread consensus in Israel and elsewhere that Haaretz is Israel's best and most prestigious Newspaper—in effect, the Israeli equivalent of the New York Times. (login required)
  34. ^ lost his public standing]Haaretz to last: Haaretzעורך 'הארץ' לשעבר: 'הארץ' איבד את מעמדו הציבורי [Editor of (in עברית).  
  35. ^ Ross, Oakland (5 October 2008). "News and views that inspire love or kindle hatred".  
  36. ^  
  37. ^
  38. ^ Michael Freund, (14 April 2010). "Fundamentally Freund: Awakening the Left". The Jerusalem Post. Retrieved 5 October 2014. 
  39. ^  
  40. ^  
  41. ^  
  42. ^ "חדשות, ידיעות מהארץ והעולם – עיתון הארץ". Haaretz. 6 February 2013. Retrieved 10 February 2013. 
  43. ^ "Haaretz Daily Newspaper Israel". Haaretz. Retrieved 10 February 2013. 
  44. ^ " Site Info".  
  45. ^  
  46. ^  
  47. ^ "Rosner's Domain". Haaretz. Archived from the original on 1 November 2007. Retrieved 5 March 2010. 
  48. ^ " senior editor Bradley Burston wins award for Mideast journalism". UCC Palestine Solidarity Committee. Retrieved 5 March 2010. 
  49. ^  
  50. ^ "'s Bradley Burston wins award for Mideast writing". Haaretz. 15 September 2006. Retrieved 5 October 2014. 
  51. ^ Zur Glozman, Masha (4 January 2013). "The million Russians that Changed Israel to its core". Haaretz. Retrieved 10 February 2013. 
  52. ^ a b Asaf Carmel (28 October 2009). "Haaretz reporters Klein, Reznick win Sokolov Award for Journalism". Haaretz. Archived from the original on 2 August 2007. 
  53. ^ Carmel, Asaf (9 November 2007). "Fellow journalists to honor Haaretz commentator Yoel Marcus in Eilat". Haaretz. Retrieved 5 October 2014. 
  54. ^ Ari Shavit (9 December 2002). "No Man's Land: The idea of a city disappears". The New Yorker. Retrieved 5 October 2014. 
  55. ^ Elan Ezrachi, Ph.D. (c. 2000). "Jewish Renaissance and Renewal in Israel". Dorot and Nathan Cummings Foundations. Archived from the original on 26 April 2004. 
  56. ^ Carmel, Asaf (3 March 2008). "Haaretz journalist Ehud Asheri dies of cancer at 57". Haaretz. Retrieved 5 October 2014. 
  57. ^ Orna Coussin (21 September 2007). "A compelling lesson". Haaretz. Retrieved 5 October 2014.  Review of Arie Caspi. Hazakim al halashim (Strong Over the Weak). Xargol/Am Oved. 
  58. ^ Aviva Lori (3 July 2008). "The long goodbye". Haaretz. Retrieved 5 October 2014. 
  59. ^  
  60. ^  
  61. ^ "News in Brief". Haaretz. 5 October 2007. Retrieved 5 October 2014. 
  62. ^ Ofer Aderet (9 October 2013). "Aviva Lori, veteran writer for Haaretz Magazine, passes away". Haaretz. Retrieved 5 October 2014. 

Further reading

External links

  • Haaretz (English)
  • Haaretz (Hebrew)
  • "About Haaretz". Haaretz. 12 July 2001. 
  • Unofficial Haaretz Mobile website (English)
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.