World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article
 

Canal Uno

Canal Uno
Type Broadcast Television Network
Branding Canal Uno (alternatively, Canal 1 as in the logo)
Country Colombia
Availability Colombia
Slogan (Spanish) #UnoCambia
(English) #OneChanges
Broadcast area
Colombia
Owner Señal Colombia Sistema de Medios Públicos
Launch date
June 13, 1954 (1954-06-13)
Former names
HJTV-2/HKRN-4 (1954-1956)
Televisora Nacional de Colombia (1956-1963)
Canal Nacional (1963-1972)
Primera Cadena (1973-1983)
Primera Cadena Color (1979-1984)
Cadena 1 (1984-1987)
Cadena Uno (1987-1997)
Canal Uno (1998-)
Official website
http://www.canaluno.com.co

Canal Uno (Spanish: "Channel One") is the first Colombian national television channel. It started 13 June 1954 on Channel 8 in Bogotá. It is state-owned, operated by Radio Televisión Nacional de Colombia, and privately run, with programming companies known as programadoras bidding for time slots with the Colombian state.

In 1963, it became operated by Inravisión (until then, it was operated by the Radiodifusora Nacional de Colombia); later it would move from Channel 8 to Channel 7 in Bogotá. Until 1966, when private local channel Teletigre went on air, the then Canal Nacional was the only television channel in Colombia.

In 1972, it became the Primera Cadena ("First Network") since Teletigre's successor, again in state hands, became a national channel. In the 1980s it would become Cadena Uno ("Network One", sometimes spelled Cadena 1) and acquired its current name on 1 January 1998.

Since July 1998, when private channels Caracol TV and RCN TV (formerly programadoras) started operations, ratings for the state-owned channels Canal Uno and Canal A have steadily dropped (see below chart). This and the economic recession of the late 1990s severely affected the programadoras, which one after other declared bankruptcy or became merely production companies for Caracol TV and RCN TV. Canal Uno was less affected than Canal A, which became Canal Institucional, a state-controlled channel, in November 2003. RTI Colombia, the only programadora remaining on Canal A, was moved to Canal Uno and stood there until 2008.

As of 2009, Jorge Barón Televisión and Sportsat are the programadoras which fill the time slots on Canal Uno.

In February 2014, a new logo referring to the change of its broadcast system to high definition was presented.[1] [2]

Contents

  • Historical rating share 1
  • See also 2
  • References 3
  • External links 4

Historical rating share

[3]

Year Share Ranking
1998 31.5% 2
1999 17.0% 3
2000 10.7% 3
2001 5.6% 3
2002 3.8% 3
2003 3.23% 3
2004 3.1% 3
2005 2.3% 3
2006 2.0% 3
2007 2.3% 3
2008 2.1% 3

See also

References

  1. ^ "Amplían por 40 meses concesiones a tres operadores de Canal Uno".  
  2. ^ "En el primer trimestre de 2014 se hará la transición para el lanzamiento del nuevo Canal Uno". Autoridad Nacional de Televisión. Retrieved 22 April 2014. 
  3. ^ (Spanish) Farándula criolla, Canal Caracol, una década al aire, 13 July 2008, accessed 14 December 2008

External links

  • (Spanish) Official website
  • (Spanish) Colombiana de Televisión
  • (Spanish) Jorge Barón Televisión
  • (Spanish) Sportsat
  • (Spanish) CM&
  • (Spanish) NTC Televisión
  • (Spanish) Señal Colombia Sistema de Medios Públicos
This article incorporates information from the revision as of 55100613 of the equivalent article on the Español WorldHeritage.
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 



Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.