World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Canal A

Article Id: WHEBN0023212889
Reproduction Date:

Title: Canal A  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Canal Uno, Programadora, HSB Televisión, Canal 13 (Colombia), 1994 FIFA World Cup
Collection:
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Canal A

Canal A
Type Broadcast Television Network
Branding Canal A
Country Colombia
Availability Colombia
Slogan (Spanish) Es televisión
(English) It's Television
Broadcast area
Colombia
Owner Instituto Nacional de Radio y Televisión
Launch date
March 27, 1972 (as Segunda Cadena)
January 1, 1984 (as Cadena 2)
January 1, 1992 (as Canal A)
Dissolved November 2003 (replaced by Canal Institucional)
Former names
Segunda Cadena (1973-1979; 1979-1983)
Segunda Cadena Color (1979)
Cadena Dos or Cadena 2 (1984-1991)

Canal A was a Colombian state-owned privately run national television channel. It was launched March 27, 1972 as Segunda Cadena, since it was the second television channel in Colombia, and replacing Tele 9 Corazón (which in turn had replaced privately owned Teletigre, a local channel covering Bogotá). Until December 31, 1991 it was known as Cadena Dos ("Network Two", sometimes spelled Cadena 2).

During its existence, Canal A (branded as such in 1992 in order to promote competition with Canal Uno, the other national channel) broadcast programs produced or imported by programadoras (programming companies), which bid for time slots with the Colombian state. While Canal A had been leading Canal Uno for several years up to, including[1] and even briefly after 1998,[2] the conversion of Caracol TV and RCN TV from programadoras to private television channels severely hurt ratings. This combined with the economic recession of the late 1990s and mounting debts severely affected the programadoras, which one after another declared bankruptcy or became merely production companies for Caracol TV and RCN TV. Canal A was hit harder than Canal Uno despite its ratings wins; famous companies like Proyectamos Televisión and Coestrellas were among the last companies that left, but they, too, fell to bankruptcy.

In June 2003 RTI Colombia, the only programadora which remained on Canal A, was moved to Canal Uno as part of a salvation plan for the failing state TV channels. For five months, the only programs on Canal A came from Audiovisuales, the state production company. By February, it was replaced by the fully state-owned Canal Institucional.

See also

References

  1. ^ Leon Giraldo, Diego. "Paquita: El coco del Canal Uno." El Tiempo 26 August 1998: link
  2. ^ http://www.farandula.co/wp-content/uploads/PARTICIPACION-AUDIENCIAS-canal-caracol.jpg

External links

  • (Spanish) RTVC (successor of Inravisión, its operator)


This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 



Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.