World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Bbc Uktv

Launched August 1996[1]
15 November 2009 (HD)
Owned by BBC Worldwide (as of 1 July 2008)
Picture format 576i (SDTV)
Country Australia
Language English
Broadcast area Australia
New Zealand
Formerly called UKTV (1996–2013)
Sister channel(s) BBC Knowledge
BBC World News
BBC First
Timeshift service BBC UKTV + 2
Igloo Channel 7
Foxtel Channel 103
Channel 150 (+ 2)
Sky Network Television Channel 7
Foxtel Channel 103
Channel 150 (+ 2)
Vodafone InHome TV Channel 7
Foxtel Play Channel 103
Fetch TV Channel 106
Streaming media
Foxtel Go Channel 103
Sky Go Channel 1

BBC UKTV is a subscription television channel in Australia and New Zealand, screening British entertainment programming, sourced mainly from the archives of the BBC, RTL Group (mainly Talkback Thames material) and ITV plc. The company was originally a joint venture with Foxtel (60% ownership), the RTL Group (20% ownership) and BBC Worldwide (20% ownership). It is now owned solely by BBC Worldwide.


  • History 1
  • Changes 2
  • References 3
  • External links 4


Original logo (1996–2009)

The channel was first launched in Australia in August 1996,[1] becoming available on Austar in April 1999 and on Optus in December 2002.[2] A New Zealand version with different programming launched on Sky TV, in November 2003.[3][4]

It shows a mix of repeats of old UK shows previously screened in Australia or New Zealand and new episodes of programs not shown before in Australia or New Zealand. Repeated series include Doctor Who, Hitchhiker's Guide to the Galaxy, Are You Being Served?, Dad's Army, Torchwood, Torchwood Declassified, The Jewel in the Crown, Never the Twain, The Sweeney, and The Bill that have already been seen on free-to-air terrestrial television in Australia. New series include Shameless, new episodes of popular soap operas Coronation Street and EastEnders and the original UK version of The Weakest Link which have not otherwise been screened in Australia.[5] UK soap opera Family Affairs, which has never been screened on free-to-air Australian television, ran on UKTV from 1998 to 2007.[6] In July 2006 UKTV began screening 2006 episodes of UK soap opera Emmerdale which had never before been screened in Australia.[7]

UKTV's episodes of EastEnders are now two weeks behind the United Kingdom, and Coronation Street is around four weeks behind. Hollyoaks is sixteen weeks behind the UK episodes. However, by comparison Emmerdale is more than twenty months behind the original UK broadcasts.

In addition to British programming UKTV has repeated Australian soap operas RTL). In both cases the entire series was shown; the Sons and Daughters repeat run was from 1997 until 2000 and Prisoner ran from 1997 until October 2004, Prisoner is now screening on 111 Hits from March 2011. It also screened the TVNZ soap opera Shortland Street for several years in the 1990s, after early episodes of that series had briefly been screened by SBS on free-to-air television in Australia.

In Australia, UKTV, like all pay TV drama channels, is legally required to spend 10 per cent of their total program expenditure on funding new eligible (Australian and New Zealand) drama programs [3]. Such productions include Changi, Supernova, Make or Break and False Witness.

UKTV logo (2009–2013)

UKTV has separate services in Australia and New Zealand, partly to reflect different local tastes, but also for rights reasons, as many programmes are shown on free-to-air channels in New Zealand. For example, Coronation Street has been shown on TV One for many years, while until May 2009, EastEnders was shown on Prime, before moving to UKTV.

On 3 October 2009 UKTV revealed a new logo, displaying that of the BBC, although its name never been change.[8] On 15 November 2009 the channel launched an HD simulcast, replacing BBC HD.

In April 2013, the channel changed its logo and name to BBC UKTV.[9]

On 1 July 2014, the HD simulcast closed, making the channel solely available in standard definition. This comes prior to the launch of BBC First, which will use the HD feed which was used by BBC UKTV. In addition, BBC UKTV changed subscription packages on Foxtel - moving from the Drama & Lifestyle add-on package to the basic Essential package increasing its reach.[10]

On 1 February 2015, BBC UKTV launched on Australian IPTV service Fetch TV.[11][12]


On 1 July 2008 BBC Worldwide assumed full control of UKTV. BBC Worldwide previously had a 20 per cent stake in UKTV in a three way partnership with Foxtel and Fremantle Media. BBC Worldwide launched two new Australian channels, BBC Knowledge (documentary and non-fiction programming) and CBeebies (an advertising-free channel for 0 to six-year-olds) on 1 November 2008.[13]


  1. ^ a b UKTV (Australia and New Zealand) (2 October 2009). "It was August 1996 when UK ...". Twitter. Retrieved 8 February 2010. 
  2. ^ Everton, Denise (2 April 1999). "Best of the British Paytv". Applause.  
  3. ^ "Best of British on SKY's UKTV Channel".  
  4. ^ NICOL, Reed Megan (2 November 2003). "Best of British".  
  5. ^ Conway, Andrew (1 February 1999). "New Today for Dalley".  
  6. ^ Schembri, Jim; Harris, Paul; Kalina, Paul (30 July 1998). "Programs – Monday".  
  7. ^ "Symons: Marilyn Fisher was easy, cracking the UK wasn't".  
  8. ^ UKTV Announces Logo Change – Twitter, 3 October 2009
  9. ^ "New look: BBC UKTV". The Branding Source. 9 April 2013. Retrieved 10 April 2013. 
  10. ^ Knox, David (2 July 2014). "Foxtel Channel Changes". TV Tonight. Retrieved 2 July 2014. 
  11. ^ Knox, David (9 December 2014). "Fetch TV adds BBC First". TV Tonight. Retrieved 19 December 2014. 
  12. ^ Perry, Kevin (9 December 2014). "Big Blow for Foxtel as they Lose Exclusive Rights for Premium Drama Channel BBC First". Nelbie. Retrieved 19 December 2014. 
  13. ^ The Beeb takes over UKTV – encore Magazine, 25 June 2008
  • UKTV Website 2006 [4]. Retrieved 16 January 2006.

External links

  • BBC UKTV Australia
  • BBC UKTV New Zealand
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.