World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article
 

BBC Arabic Television

BBC Arabic Television
Launched 11 March 2008 (2008-03-11)
Network BBC World Service
Owned by BBC
Picture format 576i (16:9 SDTV)
Audience share Available in 10.7 million homes (March 2007, )
Country United Kingdom
Language Literary Arabic
Broadcast area Middle East
Headquarters Broadcasting House, London
Website bbc.co.uk/arabic
Availability
Satellite
Hot Bird 13B 11727 V / 27500 / 3/4
Hot Bird 13D 11117 V / 27500 / 3/4
Badr 4 11996 H / 27500 / 3/4
Intelsat 19 12646 H / 28066 / 3/4
Nilesat 102 12207 V / 27500 / 3/4
Anik F3 11911 L / 20000 / 3/4
Cable
Rogers Cable Channel 194 Digital (Analogue varies by region)
Streaming media
BBC Arabic Watch live

BBC Arabic Television is a television news channel broadcast to the Middle East by the BBC. It was launched at 0956 GMT on 11 March 2008. It is run by the BBC World Service and funded from the British television licence fee.

Contents

  • History 1
  • Presenters 2
  • Funding 3
  • Service 4
  • References 5
  • External links 6

History

In 1994, BBC Arabic Television was launched by Rome-based Orbit Communications Company (owned by King Fahd's cousin, Prince Khalid ibn Abdullah) and a subsidiary of the Saudi Arabian Mawarid Holding. On 21 April 1996, it was "pulled off the air"[1] following an episode of Panorama that was critical of the Saudi Arabian government. Ian Richardson, who set up the news department during that time blamed the short life of the channel on a clash with the owners over content.

During the short life of BBC Arabic Television, there were several angry ‘liaison meetings’ with Orbit and the guarantees of editorial independence proved to be a sour joke, only barely obscured by a thin smokescreen about the BBC's alleged failure to observe “cultural sensitivities” – Saudi code for anything not to the Royal Family's liking. When it became clear to Orbit and Mawarid that it had, in their terms, created a monster not prepared to toe the Saudi line, it was only a matter of time before there would be a final parting of the ways.[2]

Many of the staff who worked for the original BBC Arabic Television service went on to work for Al Jazeera television,[3] nowone of BBC Arabic Television's main competitors.

Plans to relaunch the channel were announced in October 2005 and broadcasting was to start in Autumn 2007, but was delayed until 0956 GMT on 11 March 2008.

Presenters

Tony Khouri, Malak Jaafar

Funding

BBC Arabic Television is run by the BBC World Service. Initially it was funded from a grant-in-aid from the British Foreign Office but in 2014 funding was switched to come from the television licence that is mainly used to fund the BBC's domestic broadcasting. The service is based in the Egton Wing of Broadcasting House in London. 24-hour programming began 19 January 2009.

In 2011, as the British government cut funding to the BBC, forcing the BBC World Service to close down its services in five languages, the government simultaneously increased funding to the BBC Arabic service, in the words of Foreign Secretary William Hague, to "assist the BBC Arabic Service to continue their valuable work in the region".[4]

Service

BBC Arabic can also be seen via bbc.co.uk/Arabic/. The website includes a 16:9 live stream of the channel.

Newshour, an hour-long news bulletin is broadcast twice a day. In this programme, the top stories of the day are analysed and covered by BBC correspondents around the world. Other bulletins are half-an-hour long. The top stories are broadcast on the channel every fifteen minutes.

References

  1. ^ Cochrane, Paul. "Saudi Arabia's Media Influence". Arab Media and Society. Retrieved 12 August 2014. 
  2. ^ Ian Richardson, The Arabic TV “Monster”, first published in The Independent and Al-Quds Al-Arabi, April 1997.
  3. ^ The Failed Dream That Lead To Al Jazeera
  4. ^ "BBC World Service receives government funding boost", BBC, June 22, 2011

External links

  • Official website (Arabic)
  • Live video stream
  • BBC Press Release
  • The Failed Dream That Lead To Al Jazeera
  • Faisal Abbas: "BBC Arabic TV 'should try to be different, " BBC 12 March 2008
  • Eric Pfanner: "BBC Set to Open Its New Arab World TV Channel in New York Times 4 March 2008
  • "BBC launches Arabic TV channel," BBC 11 March 2008
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 



Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.