World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Al Mayadeen

Article Id: WHEBN0036109722
Reproduction Date:

Title: Al Mayadeen  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Ghassan bin Jiddo, Media of Lebanon, Television in Lebanon, Future News, International news channels
Collection:
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Al Mayadeen

Al Mayadeen
Launched 11 June 2012 (2012-06-11)
Network Al Mayadeen Satellite Media Network
Slogan Reality As It Is
Country Lebanon
Language Arabic
Headquarters Beirut
Website Al Mayadeen TV
Availability
Satellite
Arabsat Channel 5C
Eutelsat Channel 25C
Streaming media
LiveStation LiveStation link

Al Mayadeen (Arabic: الميادين‎; English: Public Squares) is a pan-Arabist satellite television channel launched on 11 June 2012 in Lebanon.[1] The channel, claims Gulf-supported media, aims at reducing the influence of the Al Jazeera and Al Arabiya networks, both funded by oil-rich Sunni Arab countries in the Persian Gulf.[1] However, it is said to plan to present an alternative to mainstream Arab satellite media, largely dominated by these two channels.[2] All-news Arab TV news channel BBC Arabic Television and Sky News Arabia are other competitors of the channel.[3]

Ownership and offices

The channel is part of Al Mayadeen satellite media network, including a production company, a radio station, a website, an advertising company and other media-related projects.[4] It is stated that the owners of the channel are anonymous Arab businessmen.[5] There are speculations about the funding of the channel. Western media claim that the channel is a propaganda platform for Iran and Hezbollah and is funded by them.[1] Omar Ibhais, a freelance Lebanese TV producer, argued that the channel is a joint venture between the Iranians and Rami Makhlouf, cousin of Syrian President Bashar Assad.[6] However, Ghassan bin Jiddo, director of the channel, denied these claims and stated that the channel is funded by Arab businessmen whose identity he would not disclose.[1]

The headquarters of the channel are in Beirut.[7] It has a wide-ranging news network and three regional offices, one in Tunisia, another in Cairo with three reporters and a big studio, and a third in Tehran.[5]

Staff

Ghassan bin Jiddo is the head of the board of directors and program director of the channel.[5] He is the former head of Al Jazeera’s Iran and Beirut offices and a former talk show host in the channel.[4][8] He resigned from the Qatar-based Al Jazeera in 2011, criticizing its reporting of the Syrian civil war.[1] Jiddo seemingly accused Al Jazeera of deviating from "professional broadcasting standards", emphasizing that Al Mayadeen would remain objective and unbiased.[2] Nayef Krayem, the owner of the Lebanon-based Al Ittihad TV and former director of the Hezbollah-affiliated Al Manar TV, was designated as the general manager of the channel,[9] but he resigned one month before its launch.

The staff of the channel include Lebanese journalists such as Sami Kulaib,[10] Ali Hashem, the former Al Jazeera war correspondent, who resigned from the Qatari channel for claims it refused to broadcast footage of militants on the Lebanese Syrian borders in the early days of the Syrian uprising,[4][11] Zahi Wehbe,[12] [14][15]

The channel has a network of reporters in Palestine (specifically, in Gaza and Ramallah) and also, in Jerusalem.[5] Their task is reported to provide the channel with a daily news section in the news broadcast entitled “A Window Into Palestine.”[5] In addition, there are reporters of the channel in Amman, Tripoli, Rabat, Khartoum, Mauritania and Comoros.[5] The correspondent of the channel in Damascus was withdrawn in April 2014.[16]

Omar Abdel Qader, a Syrian cameraman working for Al Mayadeen, was killed by a sniper during clashes in Deir Ezzor on 8 March 2014.[17]

Programming

Al Mayadeen is on air for 24 hours daily.[18] As of September 2013, the channel had ten daily news reports and nearly 17 distinct programs.[18] One of its programs is A Free Word, a show hosted by George Galloway.[19] The channel had formerly aired a program, namely Hadeeth Dimashq (meaning "Damascus dialogue” in English), focusing on the Syrian civil war, until April 2014, when it was discontinued.[16]

Political alignment

The name of the channel, Al Mayadeen, means "the squares" in English, indicating its objective "to provide coverage for the Arab popular actions on the squares of change in the context of the Arab spring revolutions".[20] The channel argues that it provides journalism, which is “committed to nationalist, pan-Arab and humanitarian issues within the template of professional journalistic objectivity.”[21] In addition, it presents itself as a “free and independent media project” with 500 staff and reporters in Arab and Western capitals.[5] Its slogan is “Reality as it is” and its editorial policy emphasizes that Palestine and resistance movements wherever they are found are its point of reference.[5] It was also stated that the Palestinian cause is the channel's centerpiece.[22] On the other hand, It is also argued by France 24 and Mohammed Al Jazairy of Asharq Alawsat that Al Mayadeen represents the latest expansion of Iran, Syria and Hezbollah in the field of media.[9][13] It is further claimed by Zeina Karam of the Associated Press that the channel's close ally in Lebanon is the powerful Shiite militant group Hezbollah.[23]

Al Mayadeen prefers to refer to the rebels as "terrorists," and to the actions of the Syrian government against the rebels as "cleansing" when reporting the Syrian civil war.[24] Following its first year of broadcast the channel began to be known by Matthew Keys as "anti-Al Jazeera".[25]

Activities

Al Mayadeen TV participated in the International Radio and Television Festival held in Havana City, Cuba, in October 2013.[18]

See also

References

  1. ^ a b c d e
  2. ^ a b
  3. ^
  4. ^ a b c
  5. ^ a b c d e f g h i
  6. ^
  7. ^
  8. ^
  9. ^ a b
  10. ^
  11. ^
  12. ^
  13. ^ a b
  14. ^ Patrick Kingsley "The TV stations where George Galloway and Julian Assange are stars", The Guardian, 28 August 2012 Retrieved 3 November 2013
  15. ^ Tim Walker "What George Galloway neglected to mention in Syria debate", The Telegraph, 1 September 2013 Retrieved 3 November 2013
  16. ^ a b
  17. ^ Syrian journalist killed covering fighting: Al-Mayadeen TV Daily Star, 9 March 2014
  18. ^ a b c
  19. ^
  20. ^
  21. ^
  22. ^
  23. ^
  24. ^
  25. ^

External links

  • Al Mayadeen official website (Arabic)
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 



Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.